In 1618 en 1619 vergaderde in Dordrecht de synode van de
Nederduits Gereformeerde Kerk (later de Hervormde Kerk geheten) en besloot dat
er een Nederlandse vertaling van de Bijbel moest komen. De synode verzocht de
Staten-Generaal dit project te bekostigen. Zo ontstond de Statenvertaling. De vertalers kregen van de
synode de opdracht om in de kantlijn toelichtende verklaringen te plaatsen, bijvoorbeeld
over vertaaltechnische problemen, vergelijkbare passages elders in de Bijbel
e.d. Dit werden de zogenaamde kanttekeningen. In de meeste Bijbels voor huis-
tuin- en keukengebruik werden ze niet afgedrukt, maar Statenbijbels met
Kanttekeningen zijn ook nu nog te krijgen: zie bijvoorbeeld hier.
Er werden nog meer zaken afgehandeld op de synode. Er werd
een uitspraak gedaan in het geschil tussen remonstranten en contraremonstranten.
Kort gezegd kwam het erop neer dat de remonstranten een theologie voorstonden
die meer ruimte voor de vrije wil van de mens liet. Nu zouden we zeggen: ze
stonden voor een vriendelijker en humaner soort christendom. Protestants, maar
niet Calvinistisch. De remonstranten waren als beklaagden gedaagd. Onder
voorzitterschap van dominee Johannes Bogerman uit Leeuwarden werden ze op 14
januari 1619 de vergaderzaal uitgejaagd en veroordeeld. Tweehonderd predikanten
werden uit hun ambt gezet en verbannen of kregen een preekverbod. Van de ene op
de andere dag werd een belangrijke geestelijke stroming gemarginaliseerd. Stadhouder
Prins Maurits van Oranje koos om politieke redenen de kant van de contraremonstranten.
Na zijn dood in 1625 keerden veel remonstranten geleidelijk aan terug. De Remonstrantse
kerk was officieel verboden, maar werd in de praktijk gedoogd. De Rode Hoed in Amsterdam
is oorspronkelijk als Remonstrantse schuilkerk gebouwd. (Bron: Wikipedia).
Jan Pieterszoon Sweelinck leefde van 1562 tot 1621. In zijn tijd was hij een beroemdheid in Europa. Hij
woonde en werkte in Amsterdam. Waarschijnlijk is hij zijn leven lang katholiek gebleven.
Omdat het Amsterdamse stadsbestuur in 1578 overgegaan was in protestantse
handen, mocht Sweelinck het orgel van de Oude Kerk uitsluitend voor en na de
diensten bespelen, niet tijdens. (Bron: Wikipedia). In het jaar dat de protestanten elkaar te Dordrecht verketterden publiceerde
hij o.m. deze compositie:
Ook in Groningen is een verscholen Remonstrantse kerk. De kerk in Leeuwarden heb ik een keer bezocht; er was toen een Iona viering.
BeantwoordenVerwijderenuit mijn diepten roept het toch maar mooi!
BeantwoordenVerwijderen