woensdag 13 maart 2013

Kroning




Ik kan me natuurlijk vergissen en vergeeft u mij mijn cynische inborst, maar mijn water zegt dat het helemaal niks wordt, die nationale samenzang op 30 april. Ons blozende volk bijeen op straten en pleinen, gedirigeerd door John Ewbank en aangemoedigd door Ben Woldring en Hans Wijers, dat de stembanden openzet om het nieuwe Koningspaar spontaan toe te zingen. Het hele idee ademt de sfeer van de Meiboom uit de hoogtijdagen van de SDAP. 
De eerste Jamboree, het heitje voor een karweitje, de Melkbrigade.
Het idee is 1 op 1 gekopieerd uit Engeland, de melodie blijkt gejat en
het enthousiasme van de leden van het Nationaal Comité is obligaat en slaapverwekkend. 
Weijers heeft er met zichtbare tegenzin een paar golfafspraken voor afgezegd en de ooit zo jeugdige en frisse entrepreneur Ben zit bij De Wereld Draait Door als een mummelende zak krulfrites in een veel te nauw colbert dom te grijnzen als hij door Nico Dijkshoorn wordt omgehakt.
We mogen onze tekstjes voor de coupletten bij hem in de bus deponeren,
en die gaan vervolgens linea recta de versnipperaar in omdat Fluitsma en van Tijn hun '15 miljoen mensen'  tekst natuurlijk allang hebben ingeleverd.

Ik had het al gehad bij het schimmenspel rond de Koningssloep die dan weer wel en dan weer niet gerestaureerd kon worden. Nu schijnen ze met een geblindeerd motorjacht op rondvaart te gaan.
En dan het scenario voor Amsterdam dat niet op feest is gebaseerd maar gericht  op gestructureerde veiligheid. Meer een rampenplan dus  dat  vooral voorziet in het vooraf verspreiden van de menigte. Ik denk dat het met die menigte wel mee zal vallen. Wie met een vlaggetje aan de oever van het IJ wil gaan staan, krijgt van mij de zegen mee, maar ik reken op niet meer dan wat Oranjeverenigingen uit Kwarpsel en Glommen.
Wij zijn er het volk niet meer voor, voor zo'n Kroning. Bovendien hebben we als het goed is  net de Vrijmarkt achter de knopen en is er die dag weinig te verdienen. dus zie de Nederlander de straat maar eens op te krijgen. 
Lichtpuntjes;  Armin van Buuren en het Concertgebouworkest
en een extra dagje vrij, dat dan weer wel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten