zaterdag 9 april 2011

Welk zaadje geef je water?


Ik heb een klas met dertig zaadjes. Ze hebben allemaal licht, lucht, warmte, water en aandacht nodig. Dan worden het dertig prachtige plantjes. Jong, sterk, gezond en veelbelovend. Ooit zullen ze bloeien, zaad dragen en nakomelingen voortbrengen. Als alles goed gaat.

Helaas zijn er van de dertig zaadjes een aantal spontaan genetisch gemodificeerd. Ze hebben meer aandacht, water, warmte of lucht nodig dan gewone zaadjes, anders komt er niets van ze terecht. Er zijn er ook bij die de neiging tot woekeren hebben: als ze niet extra worden gecorrigeerd verdringen ze de andere plantjes. De genetische modificaties hebben ook namen: dyslexie, ADD, PDD-NOS, en dyscalculie bijvoorbeeld. Het zaadje dat geprogrammeerd is om te woekeren heet ADHD.

Het Ministerie van Landbouw stelde tot voor kort geld ter beschikking om de problematische zaadjes extra aandacht te geven. Ik kon aparte tuinmannetjes en tuinvrouwtjes inhuren om de probleemzaadjes te begeleiden zodat ze ook een gezond plantje konden worden, zonder dat ik de gewone zaadjes en plantjes ervoor hoefde te verwaarlozen. Maar nu is al dat geld op en moet ik al die zaadjes en plantjes weer zelf voldoende water en aandacht en lucht en liefde gaan geven. En ik weet nu al dat dat niet zal lukken. De dyslexie- en de PDD-NOS-plantjes gaan het niet redden. De zaadjes komen misschien nog wel uit, maar de plantjes zullen snel verschrompelen. De ADHD-ertjes die overleven het wel. Grote, wilde planten zullen het worden. Ik weet nu al wat hun nieuwe bijnaam zal worden: klassenverdriet. Jammer voor alle gewone plantjes in hun omgeving die door hen overwoekerd en verstikt zullen worden. Vooral de ADD-ertjes gaan het zwaar krijgen. Maarja, ik kan niet overal tegelijk zijn. En ik moet alle zaadjes evenveel aandacht geven. Het Ministerie van Landbouw zegt dat op die manier de natuurlijke selectie weer een kans krijgt. Maar volgens mij is het gewoon het recht van de sterkste.

Mijn onderwijsveld is een verbijsterveld geworden.

8 opmerkingen:

  1. Mooie vergelijking, bizarre bezuinigingen
    Las vandaag dat van B. zelfs de scholen voor epileptische kidneren niet ontziet.
    Het wordt dit jaar druk op het Malieveld.
    Óprutte!gladjanus!.. en terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad verbijsterend en te triest voor woorden. Goed geschreven. Sterkte met je zaadjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Poeh, Adriaan, dit is wel een heel erg mooie metafoor!





    almen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Foutje ik heb een dag vergist. Opnieuw:
    De schrijfveer van vandaag: Woorden van betekenis. Bovenstaande woorden van Adriaan kunnen vandaag zo weer dienst doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ophouden met al die zaadjes zo vroeg in hun ontwikkeling in de een of andere diagnostische hoek te zetten met een rugzakje om. Dan weet je zeker dat het niet goed met hen gaat. Er zijn altijd druktemakertjes en wat inzichzelfgekeerde kinderen geweest. Gewoon door elkaar in de klas. Geen uitzonderingspositie, maar wel met veel minder! Twintig kinderen in een klas is genoeg. Het opvoeden en begeleiden van kinderen moet handwerk blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank voor alle reacties. Om misverstanden te voorkomen: ik ben niet werkzaam in het onderwijs. Het was maar bij wijze van schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen