maandag 24 januari 2011

Bij ons in Voordorp

Ik loop samen met baasje mijn dagelijkse rondje door de wijk. De Gemeente Utrecht heeft de laatste euro's van 2010 gebruikt om de trottoirs in de Bisschop Romerostraat eens flink op te hogen. Baasje is er blij mee.
'Jip,'zegt ze, 'dan kan ik straks als ik oud ben, mijn rollator zo in de bus schuiven en zelf boodschappen doen in het winkelcentrum.'
Ja ja en als dat zo door gaat met die wateroverlast heeft Voordorp straks ook een eigen kanaalstraat waarover de inwoners in kano's naar Albert Hein kunnen peddelen. Maar hoe moet dat dan met mij? Maxim is een echte waterhond, maar ik hou van grond onder mijn poten. Ik vraag me wel eens af - als er nu weer een enquête wordt gehouden – zal Voordorp dan nog steeds de meest geliefde wijk zijn, waar Nederlanders willen wonen?
Wat verder op in mijn straat staat een GFT bak helemaal alleen op de stoep. Niet zo'n grote bruine op wielen , maar een 40 liter bak met draaghengsel. Het deksel staat open en ik kan de GFT van hier al ruiken.
'Wat doet die bak daar? Het is vandaag toch geen inzameldag of vullen de Voordorpers tegenwoordig de GFT bak op locatie?'
'Sorry Jip, dat is onze GFT bak,'antwoordt ze.
Mijn baasje die vindt dat de beste wijk van Nederland niet mag verloederen. Boos wordt als mensen hun koffiepads en sinaasappelschillen het raam uit en in de borders rondom de flat gooien, laat zelf haar GFT bak buiten op de stoep staan!
'Maar je zegt zelf altijd tegen Paul en Adriaan dat Voordorp geen vuilnisbak is en dat ze snoeppapiertjes etc. mee terug naar huis moeten nemen!'
Ze vertelt dat ze al vanaf begin december met een niet –, of slecht geleegde GFT bak zit en dat ze hem nu laat staan totdat de inzameldienst hem helemaal geleegd heeft en ze hem eindelijk met groene zeep schoon kan maken. Ze is echt opstandig! Heeft al verschillende keren het 2860000 nummer gebeld.
'Met het informatienummer van de gemeente. Wat kan ik voor u doen?'
Baasje heeft het probleem uitgelegd. Dacht dat er direct iemand zou komen. Dat de baas van hogerhand zou zeggen: 'hé jij, jongeman! Je hebt je werk maar half gedaan. Ga onmiddellijk die bak goed legen!'
Maar in plaats daarvan heeft de telefoniste gezegd: 'Wij hebben een eigen werkwijze. Ik maak een aantekening van uw melding en geef deze door aan de verantwoordelijke afdeling. Daar wordt beoordeeld of de melding belangrijk genoeg is en als dit zo is komt de melding in de planning, waarna deze op zekere dag en tijdstip in het team besproken zal worden. De uitkomst bepaalt wat of er met uw melding wordt gedaan.'
'Hemeltje nog aan toe, dat is dan zeker niet meer voor het weekend?' Stamelde baasje nog, maar daar had de telefoniste geen antwoord op.
Baasje kreeg later nog wel een telefoontje: 'Met stadswerken. Uw GFT bak wordt niet goed geleegd? U heeft wel een stuk krant onder in de bak gelegd? O, een reclame werkje. Nee Mevrouw dat kan u beter niet doen. Dat plakt. Komt door al die kleuren inkt. Laat die bak maar buiten staan. Ik zal mijn jongens zeggen dat ze er extra opletten!'
De jongens zijn langs geweest, maar er ligt nog steeds GFT in de bak. Baasje heeft weer het nummer gebeld en gevraagd of ze misschien door verbonden kon worden met de verantwoordelijke afdeling, maar dat wilde de telefoniste niet doen, want ze hebben bij de gemeente een eigen werkwijze. Ze maakt eerst een aantekening van de melding en dan ....
De GFT bak staat nog op de stoep en baasje weet er niet goed raad mee. Ik wel hoor, ik heb tegen haar gezegd: 'Gooi maar gewoon in de vuilniszak.'

Woef Jip!

http://jips-snuffelhoek.blogspot.com/
mailadres: jip.russell@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten