maandag 3 januari 2011

De weg naar de hel

Ik maak al jaren geen goede voornemens meer. Om verschillende redenen, maar de voornaamste is toch wel dat ik er nooit in slaagde ze ten uitvoer te brengen. Hoe vaak ik gestopt ben met roken op 1 januari en ook dezelfde dag weer begonnen, u wilt het niet weten. Ik wil het er trouwens zelf ook niet meer over hebben. Vooral niet omdat ik al jaren niet meer rook en gestopt ben ergens in september toen het laatste pakje leeg was. Het geheim van succesvol stoppen met roken is: doorroken tot u er genoeg van heeft. Vooral niets forceren. Het geheim van succesvol stoppen met drinken is: doordrinken tot u er genoeg van heeft. Nooit forceren. Succesvol lijnen: dooreten tot het u echt de neus uitkomt en de verminderde calorie-inname zich ongedwongen, natuurlijk en als een geschenk uit de hemel aan u voordoet. Inderdaad kon u die weg altijd al gaan, maar de tijd was er niet rijp voor, uw ogen waren nog niet geopend en nu, nu u zover bent, gaat het als vanzelf. Het moest zo zijn en het mooiste is: om tot dit inzicht en deze overgave te geraken, hebt u zich al die jaren niets hoeven ontzeggen. Goede voornemens zijn voor mensen die niet met de natuurlijke stroom van het leven mee kunnen bewegen en zichzelf wijsmaken dat ze er beter tegenin kunnen zwemmen. Nou, dat kost energie, kan ik u vertellen.

Wat mij betreft kunt u dus gerust weer gaan roken, als u het maar niet bij mij binnen doet. En drinken, gezellig, kom een keer langs. Ook de chips en de slagroom hoeft u van mij niet te laten staan. Verwen uzelf een beetje, nu kan het nog. En als het goed is heeft u voor al die dingen mijn toestemming helemaal niet nodig. Ook zonder mijn vriendelijke woorden had u het niet-roken, het niet-drinken en het lijnen waarschijnlijk maar een paar dagen volgehouden. En als u dan toch nog steeds behoefte heeft aan goede voornemens heb ik hier nog wel een paar suggesties voor u.

Ten eerste. Stop met denken dat er voor ieder probleem een oplossing moet zijn. Het is niet zo. Laat u niet gek maken. De klimaatverandering, de files, het voedselvraagstuk, Geert Wilders, Job Cohen, het begrotingstekort in Griekenland, de groei van de Chinese economie: het is zoals het is en we gaan het met z'n allen niet oplossen en u en ik al zeker niet. Er zal best een oplossing voor zijn en als de tijd rijp is zal die zich ook zeker aandienen, maar stop met iedere avond op tv naar deskundigen te luisteren die elkaar tegenspreken en u uiteindelijk alleen maar met nog legere handen achterlaten, onderwijl uw nachtrust en op den duur ook uw gezondheid ondermijnend.

Ten tweede. Stop met denken dat u verantwoordelijk bent voor uw eigen geluk. Grijp de kansen die zich voordoen, maar als u uiteindelijk berooid en met een ernstige ziekte in de goot eindigt, laat u dan niet aanpraten dat dat alleen maar uw eigen schuld kan zijn. Als het echt uw eigen schuld is, dan weet u dat zelf ook wel. Maar als u het gevoel heeft dat er voor u geen andere uitkomst mogelijk was, vertrouw dan vooral dat gevoel en vervloek de zedenprediker die u iets anders wijs wil maken.

Tenslotte. Stop met luisteren naar mensen zoals ik. Zoek het lekker zelf uit. Vraag aan mij waar ik me eigenlijk mee bemoei. En wat of ik wel denk dat mij het recht geeft om. Lach mij uit. Vraag aan mij waarom ik dat eigenlijk nodig heb: mensen van het genoegen van hun goede voornemens te beroven. Vraag aan me hoe ik eigenlijk zo teleurgesteld en verbitterd ben geraakt. En of ik zelf wel besef hoe ongelukkig ik daar van word. En of ik wel weet dat het beter is om met de stroom van het leven mee te bewegen dan er tegenin te willen gaan.

De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens, ik begrijp steeds beter wat daarmee bedoeld wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten