vrijdag 31 december 2010

Hebbes

'Heb je soms pauze', vraag ik, als de flappen van het windscherm achter me dichtslaan.
De haringman zit op een krukje achter zijn snijplank. Zijn hoofd komt net boven de toonbank uit.
Het is zijn vrouw die de klanten helpt. Ze zegt nooit veel. In haar houding ligt de welwillende afstand die vrouwen soms in acht nemen nadat ze hun echtgenoot een levenlang van te dichtbij hebben meegemaakt.
Niet te beroerd om te blijven, maar gematigd enthousiast over zijn vorderingen in het huwelijksleven.
Ik hoor een onverstaanbaar gebrom, de haringman heeft zijn mond vol. Met een afgehapte witte boterham in zijn hand tast hij naar de beker koffie die achter hem staat.
Dan komt een ouder echtpaar binnen. Abrupt staat hij op om de nieuwe bestelling aan te nemen.
'Rustig aan, je moet goed kauwen', zegt de nieuwe klant. Hij draagt zijn vrouw als een handtas aan zijn linkerarm.
'Káuwen', herhaalt de haringman in overdreven Haags.
'Precies, rustig káuwen', imiteert de ander.
Dat is ook beter voor de spíjsvertering, voeg ik er in mij beste Haags aan toe.
'En voor dat andere', vult de man aan.
'Zoals Kooten en Bie', het gezicht van de haringman licht op bij de herinnering. Hij buigt zich samenzweerderig naar ons toe, trekt een scheef gezicht en zegt met zijn toneelstem:
'Ik spuit nog steeds vanaf 50 meter een volwassen man van ze brommer'.
Hij kijkt ons aan met de blik van een vijf jarige die voor het eerst een moederdagversje heeft opgezegd.
........
Er wordt een moment gezwegen. Ik zie zijn vrouw die zich afwendt en een stapje achteruit doet.
'Nou zijn van Kooten en de Bie 20 jaar op de televisie geweest', zeg ik. 'En dit is weer het enige dat bij deze man is blijven hangen.'
'Het is hier een poel des verderfs', zegt de andere man somber.
'Ik moet van mijn vrouw elke zaterdag mijn mond spoelen als ik thuiskom, verklaar ik.
'Maar dat komt ook door zijn haring', plaatst mijn gelegenheidspartner de touché..
Verbluft kijkt de haringman ons aan.
'Ik verkoop jullie nooit meer wat', zegt hij met een heel klein lachje
Hebbes!

3 opmerkingen:

  1. Een echte Kronkel! En dat is een mooie reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit feuilleton wil ik in het nieuwe jaar graag blijven volgen.

    Inato!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik ben een "vis"liefhebber.
    Graag meer van dit soort smakelijke verhalen.

    Ferrara.

    BeantwoordenVerwijderen