donderdag 30 december 2010

Over lopen

Even een kort bericht vanuit de loopgraaf. Hier loopt alles naar wens. De vijand loopt hier regelmatig in de val, dus dat loopt echt goed. We moeten natuurlijk wel steeds alert blijven, want anders worden we overlopen. Hoe loopt het bij jullie? Loopt de kleine al? En lopen de zaken naar wens? Is de overloop al geschilderd? En loopt de wastafel alweer door?

De emoties lopen hier hoog op als de mannen eraan denken hoe ze vorig jaar om deze tijd nog met hun gezinnen door het bos liepen. Dan lopen ook bij mij de tranen wel eens over de wangen, maar niet van het lachen. Van de week is er één van ons overgelopen. Echt onbegrijpelijk. Als we het geweten hadden, hadden we hem natuurlijk nooit laten lopen. Maar soms lopen die dingen nu eenmaal zo. Het loopt sowieso natuurlijk zoals het loopt. Het moet ook lopen zoals het loopt, want als je van tevoren alles wist zou alles natuurlijk anders lopen.

Ik moet de loop van mijn geweer nog poetsen, maar ik wil niet te hard van stapel lopen. Als alles loopt zoals gepland, ben ik over drie maanden weer thuis. Als ik tenminste niet overgeplaatst word naar het andere district, waar een rivier doorheen loopt. Wij bouwen daar bruggen - letterlijk bedoel ik - en de locals plegen daar nogal wat aanslagen. Ze zwemmen zeker liever dan dat ze lopen. Maar het recht moet zijn loop hebben en daar zorgen wij dan voor.

Nou ik ga stoppen. Loop niet in zeven sloten tegelijk. Ajuus.

3 opmerkingen:

  1. Prachtig uitgewerkte schrijfveer.

    Ferrara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat je ook dit nieuwe jaar de in looppas loslopende leeuwen en beren weer misloopt zodat je geen letsel oploopt aan dat loopje van je, maar jou kennende vermoed ik dat dat wel zal loslopen.


    holly

    BeantwoordenVerwijderen